Copyright 2019 - POWER-SPORT.sk

Prevracanie pneumatiky - tire flip

Pokúsim sa vám popísať ako trénovať disciplínu prevracania pneumatiky (tire flip) pre maximálne výsledky.

Prvý krát čo som sa stretol s prevracaním pneumatiky na súťaži bolo v roku 2001. Bolo to na súťaži: „Washingtons Strongest Man“ s kvalitnou súťažnou konkurenciou. Jesse Marunde obsadil druhé miesto na Worlds Strongest Man v roku 2005, Grant Higa - Profesionálny strongman, Corey St. Clair – profesionálny strongman a mnoho ďalších. Táto súťaž sa konala asi rok alebo dva pred tým, než sa stali profesionálnymi pretekármi ale už vtedy boli na vzostupe.

Nemal som predstavu ako na túto disciplínu a pred tým som ani nikdy neskúšal prevrátiť pneumatiku. Aby bolo jasné, nemal som žiadnu strongman výstroj na tréning a môj tréning bol skôr powerliftersky zameraný. Nemal som navrhnutý tréningový plán zameraný na strongman disciplíny a do tej chvíle som ani netušil, že niekto také niečo má. Každopádne som nemal pocit že by som mohol mať problém s pneumatikou. Mal som na konte 711 libier na mŕtvom ťahu zdolaných v tom roku a vedel som, že to bolo viac ako dali ostaní pretekári. Myslel som že ak moje vzpriamovače budú silnejšie ako ostatných, určite ich v tejto disciplíne porazím.

Prišiel som na radu a zatiaľ nikto nepretočil viac ako päť alebo šesť krát. Bull Stewart za mikrofónom povedal: „Tu je niekto kto to zvládne na celej čiare!“ Úprimne som tomu veril a bol som pripravený. Akonáhle som sa však pokúsil prvý krát prevrátiť pneumatiku, vedel som že mám problém. Chytil som pneumatiku asi v polke, namiesto toho aby som ju chytil zo spodku. Mylne som predpokladal, že keď nedrepnem úplne dole budem v lepšej pozícii a budem schopný pneumatiku prevrátiť explozívnejšie. Pri prvom prevrátení som zaváhal a druhé bolo ešte o kúsok ťažšie. Po ledva prevrátenom piatom raze som bol totálne vyčerpaný. Nič vo mne nezostalo a iba som tam stál a opierajúc sa o pneumatiku som sa pokúšal chytiť dych až pokiaľ nevypršal časový limit. Bol som pokorený a moje telo bolo celé v bolestiach, až som sa pohrával s myšlienkou skončiť a ísť domov!

Podarilo sa mi pozbierať sa z toho a skončiť celú súťaž na štvrtej pozícii z asi dvanástich súťažiacich, ale nikdy som nezabudol na dehonestujúcu príučku z môjho prvého stretu s disciplínou tire flip. Musíte trénovať so strongman vybavením a zaradiť strongman tréning do svojho plánu podľa toho na akú súťaž sa pripravujete. Nie je dôležité aký ste silný, ak neviete ako sa správne postaviť k týmto disciplínam váš výkon bude silno trpieť.

Po tomto zážitku som pár rokov v prevracaní pneumatiky nesúťažil. Vlastne som nesúťažil na žiadnej strongman súťaži. Sledoval som Jesse Marundeho ako súťažil na Worlds Strongest Man v televízii a začal som uvažovať že možno nebudem na tom až tak zle. Možno som iba čelil silnej konkurencii a jednoducho som nebol pripravený. Dopočul som sa o súťaži Spokanes Strongman Showdown, ktorá sa mala konať o šesť týždňov v mojom rodnom meste Spokane štát Washington.

 

prevracanie pneumatiky - tire flip

 

Rozhodol som sa zúčastniť a použiť čo som sa naučil. Jednou z disciplín bol aj tire flip, takže tento krát som zašiel do obchodu s pneumatikami na traktory. Mali pár použitých pneumatík ktoré sa práve chystali vyhodiť a boli viac ako radi keď som si jednu z pneumatík odniesol. Chcel som nejakú s váhou okolo 750 libier. Tá ktorú som si vybral vyzerala dobre, ale ako som neskôr zistil, dôvod prečo sa mi zdalabyť taká ťažká bol ten že vážila cez 900 libier! Každopádne chlapi v predajni zobrali vysokozdvižný vozík a naložili pneumatiku do môjho nákladiaku a nevypýtali si ani cent. Odviezol som ju domov a začal trénovať.

Sledoval som videá strongman disciplíny tire flip z mojich súťaží a tiež aj z World Strongest Man na ESPN aby som naštudoval čo možno najlepšiu techniku. Vyzeralo to tak, ako keby bolo treba chytiť’ pneumatiku zo spodku, posunúť nohy trošku vzad a položiť sa na ňu. Skúsil som to a zistil som, že mám nohy príliš vzadu a tlačil som viac ako zdvíhal. To spôsobilo fakt, že prvá fáza pohybu kedy odlepíte pneumatiku zo zeme bola oveľa ťažšia. Hral som sa so svojou technikou celý ten deň oveľa viac, ale nemal som pocit že by som to vychytal.

Pár týždňov neskôr ma prišiel navštíviť môj brat a zatrénovať si na rovnakú súťaž. Naše ženy nás sledovali ako sa pokúšame prevrátiť pneumatiku a predstavte si moje pocity , keď Sam prevracal pneumatiku ľahšie ako ja. Bol som od neho ťažší o viac ako osemdesiat libier a on bol pri tire flip-e lepší ako ja! To bol ďalší ponižujúci moment a bol som odhodlaný vychytať túto disciplínu a poraziť každého na tej súťaži.

Po pár tréningoch som zistil, že na začiatku pohybu musím mať nohy bližšie k pneumatike. Mal by som stáť 18 – 24 inchov od pneumatiky, drepnúť a dať ruky zo spodku pneumatiky. Ďalšou vecou je úchop. Pri tréningu rád používam oštepársky vosk v spreji , ale na väčšine súťaží to nie je povolené, takže správne uloženie rúk je nevyhnutné. Ak je to možné ruky mám najradšej vzdialené asi dvanásť inchov so silným úchopom na dezéne. Na niektorých pneumatikách vám dezén nedovoľuje zastrčiť ruky pod pneumatiku alebo pneumatika je úzka, že ak dáte úzky úchop nie ste schopný zaprieť sa do nej hrudníkom. V týchto prípadoch je vhodné chytiť pneumatiku čo najďalej a ťahať oproti telu. Týmto spôsobom využijete ťahanie pneumatiky k telu a silu z tlačenia hrudníkom do pneumatiky na jej zdvihnutie zo zeme. Dobrý nápad je aj pozrieť si pneumatiku pred súťažou a skúsiť si pár tréningových otočení. Nechcete predsa strácať drahocenný čas skúšaním si úchopu počas preteku.

Akonáhle máte dobrý úchop, zdvihnite pneumatiku. Ako sa bude pneumatika zdvíhať zatlačte do nej s hrudníkom, tak ako keby ste tlačili do saní pri americkom futbale. Keď vykročíte vpred a zastrčíte koleno pod pneumatiku, dáte jej tak extra tlak nahor. Toto vám pomôže dostať pneumatiku rýchlejšie nahor kde ju musíte jedným plynulým pohybom prevrátiť. Tyre flip môže byť na najväčšiu vzdialenosť za časový limit alebo na určenú vzdialenosť za čo najrýchlejší čas. V oboch prípadoch však chcete prevracať čo najrýchlejšie bez zbytočného strácania času. Akonáhle ste potlačili pneumatiku nahor nasledujte ju na zem tak, aby ste mohli zaujať svoju štartovaciu pozíciu v drepe čo najskôr a toto to opakovali. Nedokážem ani vyjadriť aké je toto dôležité, keďže to môže určiť vaše umiestnenie na prvom alebo až piatom mieste.

Dúfa, že ste sa z tohto článku niečo priučili a pomôže vám to vyhnúť sa verejnej diskreditácii akú som zažil ja. Veľa šťastia a dúfam, že sa stretneme na súťažnej pôde!

Zdroj: https://www.nlpbodybuilding.com/strongman-tire-flip.html

facebook instagram google+ youtube