Copyright 2019 - POWER-SPORT.sk

Čo nesmie chýbať ani v tvojej "gym" taške

Je pár drobností, ktoré by nemali chýbať v taške žiadneho milovníka zdvíhania železa. Tu je môj krátky zoznam a dôvody prečo nechýbajú v mojej taške. 

1. Opasok

Opasok na cvičenie je základnou pomôckou pre mierne pokročilých cvičencov. Je vhodný pre tých, ktorí sa naučili ako správne dýchať a napínať brucho. Samozrejme, trénovať dlhodobo a tiež s ťažkými váhami sa dá aj bez použitia opasku. Ja sám používam opasok v čo najmenšej možnej miere ale stále ho používam pri 1 až 2 tréningoch do týždňa, pri najťažších sériách drepov a mŕtvych ťahov.

Pri správne upnutom opasku by si sa mal cítiť mierne nekomfortne. Mal by si byť schopný tlačiť doň brušnými svalmi. Jednoduché pravidlo znie, že medzi správne upnutý opasok a brucho by si mal dokázať  vložiť svoju dlaň. Ak je opasok „na doraz“ môžeš mať problém s dýchaním, čím sa oberáš o kilá na činke.

Ako vlastne opasok funguje? Vďaka opasku a jeho správnemu použitiu dokážeš zvýšiť vnútrobrušný tlak a tým zvýšiť stabilitu stredu tela. Vďaka tomu ochrániš chrbticu omnoho efektívnejšie.

Na súťažiach v silovom trojboji a pri strongman disciplínach je opasok pre 99% atlétov nevyhnutnou samozrejmosťou.

Odporúčam opasky na cvičenie ktoré sú z kvalitných materiálov, s rovnakou  šírkou 10 cm po celej svojej dĺžke.  

Pre ponuku opaskov prosím pozri tu: Tréningové opasky

 

2. Bandáže na kolená

Používanie bandáží na kolená nie je samozrejmou nutnosťou. Ak je však  tvojim cieľom byť silnejší, tak bandáže ti na tejto ceste v značnej miere pomôžu. Pozor, bandáže majú okrem pomoci rovnako aj ochrannú funkciu a pomáhajú  pri problémoch s kolenami. Zmenšujú tiež stres na kolenný kĺb. K tomu je však potrebné vedieť, ako bandáže správne používať a pomôcť si s nimi.

Ak ti ide o prevenciu, odporúčam použiť bandáže Power X Wraps, prípadne návleky na kolená Power X. Okrem iného ti pomôžu tiež udržať na činke nejaké to kilečko naviac. Ich prvotným účel je ale prevencia a ochrana kolien pri tréningu drepov, leg pressu a pod.. Návleky zároveň môžeš využiť aj na termoreguláciu, mať ich navlečené počas celej doby cvičenia a udržiavať si nimi kolená v teple.

Ak chceš pridať kilá na činku, tak všetko potrebné nájdeš v ponuke: Bandáže na kolená.

3. Bandáže na zápästia

Poznám niekoľko lifterov ktorí nikdy nepoužili bandáže na zápästia, a predsa súťažne fungujú už x rokov. To však nemusí byť tvoj a rovnako ani môj prípad. Ja bandáže na zápästia využívam pri najťažších sériách a pokusoch o osobáky, a tiež na súťažnom pódiu. Ich využitie je širšie, pretože vedia pomôcť nie len pri problémoch a bolestiach zápästí, ale aj pri tlakových cvikoch ako napr. tlak na lavičke, military press atd..

Je možné mať ich na zápästiach počas celej doby tréningu v uvoľnenom stave, a tým držať kĺby v teple. Ak však nemáš problémy so zápästím, výrazné používanie bandáží ti neodporúčam. Zápästia je dobré navykať na váhy a udržiavať ich tým v dobrej kondícii hlavne kvôli prevencii ich zranenia. Nechceš sa zraniť pri bicepsových zdvihoch a zabiť progress!

Ponuku bandáží nájdeš tu: Bandáže na zápästia

4. Trhačky

Opäť, kopa ľudí ich nikdy nepoužije. Nemám nič proti. Ja osobne s úchopom nemám nejaký extra problém. Jasné že by mohol byť silnejší, ale keď príde čo k čomu, tak stále mám v rukáve (v tréningovej taške samozrejme) trhačky. Ak je tréning chrbta náročnejší ako som čakal a úchop odchádza pričom chrbát ešte pár sérii zvládne, naskytá sa mi tu otázka prečo si nepomôcť? Oberať sa o väčší stimul k progresu? Bez trhačiek ale presne toto robíš, a to je proste fakt.

Používanie trhačiek pri mŕtvych ťahoch. Mám trocha obavu keď vidím začiatočníkov ťahať striedavým úchopom  všetky série, každý jeden tréning.  Týmto úchopom sa svalové skupiny zapájajú v iných pomeroch na pravej a na ľavej strane. Preto každého zo svojich  cvičencov učím ťahať nadhmatom čo najviac je to možné, aby sme nebudovali nechcené disbalancie. Na adaptáciu na striedavý úchop zvyčajne stačí pár týždňov.

Rovnako ani pri trhačkách neodporúčam ich nadmerné používanie. Ich používanie by si mal v tréningu odložiť na neskôr, keď budeš silnejší. Silný úchop je dôležitý aspekt, a preto nechcem aby mi určoval môj limit. Pre silových atlétov v silovom trojboji by sa mali trhačky s prichádzajúcou súťažou z tréningu mŕtvych ťahov úplne eliminovať.

Pozri našu ponuku trhačiek.

 

Autor: Jozef Svitok

facebook instagram google+ youtube