Copyright 2019 - POWER-SPORT.sk

7 Pravidiel správnej výživy

Pozrite sa na svet výživy. Mätúci, však áno?

Všade sú rozporné odporúčania a Vy ste sa zasekli niekde uprostred. Pochybujete, či ľudia tam vonku vôbec vedia o čom hovoria, alebo či experti vôbec niekedy dosiahnu zhody. Rozmýšľate, či nebudete potrebovať titul z biochémie výživy, aby ste mohli zhodiť ten nepoddajný tuk na bruchu.

V čom je tá finta? Prečo taký zmätok? Prečo experti tvrdia, že vysoké množstvo bielkovín je vhodné pre všetkých, zatiaľ čo iní tvrdia, že vysoká miera sacharidov a ďalší zase odporúčajú tuky? Okrem toho, čo presne znamená pojem hodne bielkovín, sacharidov, tukov? Prečo nám ostatní experti tvrdia, že by sa náš výber stravy mal riadiť podľa „metabolického typu“, našej krvnej skupiny, alebo nášho pôvodu?

 

Jeden expert tvrdí jesť ako neandertálec, druhý ako Vizgót, alebo možno Viking. Ale pri hľadaní nutričnej Valhally sa väčšina ľudí stratí a je ako "moderný" Američan- a končí to tak, že vyzerá skôr ako Sumo, než Samuraj.

V dnešnej dobe máme kakofóniu expertíz: mnoho mätúceho hluku od expertov naznačujúcich signál pravdy.

 

Na povrchu to vyzerá, akoby dnešné nutričné technológie boli dosť pokročilé. Nakoniec, máme k dispozícii viac informácii, ako kedykoľvek pred tým. Na nutričné výskumy sa venuje viac peňazí ako kedykoľvek v histórii. Na tomto poli sú každý deň vykonané ohromujúce kroky. Do popredia sa posúvajú tucty nutričných expertov. Ale aj napriek tomu sme zároveň svedkami pevného vzrastu miery obezity, zvýšenie ochorení spojených s výživou (cukrovka, kardiovaskulárne choroby, metabolický syndróm x) a zvýšenie úmrtí spojených s výživou.

 

Časť problému je v tom, že mnoho informácii sa nedostáva ľuďom, ktorí ich potrebujú. Časť je v tom, že aj keď sa tieto informácie k ľuďom dostanú, ľudia ich obvykle nevyužijú. No a určite je tento problém mnohopočetný - je nepochybne ďaleko viac dôvodov, ktoré tu môžem vymenovať.

 

Koľko potrebujeme informácii?

Je zaujímavé, že mnoho ľudí sa snaží riešiť problém tým, že hľadá stále viac informácii. Vedia a chcú vedieť viac. Vec, o ktorej som absolútne presvedčený je to, že to nie je nedostatok informácii o výžive, ktorý nám bráni dosiahnuť svoje ciele. Už vieme všetko, čo je potreba vedieť. Skutočný problém nie je že vieme málo, ale že vieme až príliš.

 

Všetky základné princípy, ktoré potrebujete, aby ste dosiahli dobrého zdravia a optimálnu telesnú kompozíciu sú tu už roky. Nanešťastie, s 500 expertmi na každý princíp a málo peniazmi zarobenými opakovaním niekoho nápadov, musia experti neustále zdôrazňovať malé (a obvykle relatívne nedôležité) rozdiely medzi ich diétnymi plánmi a plánmi ostatných expertov tam vonku.

 

Vo svete reklamy a marketingu sa tomu hovorí „rozlišovanie“. Zvýraznením malých rozdielov a zatemňovaním veľkých podrobností medzi ich a cudzími plánmi si razia cestu pre ďalší výhodený dolár.

Vyjasnime si to teda a neobviňujem týchto expertov zo šarlatánstva.

Áno, niektoré programy sú absolútne zhovädilosti. Obecne je to ľahko zistiteľné a nemajú hodnotu, aby tu boli diskutované. Ale väčšina expertov vie o čom hovorí, dokážu mať výsledky a celým srdcom veria v to, čo robia. Veľa vzájomných rozdielov je teoretických a nie praktických, a v princípoch sa obecne celkom zhodujú.

 

Všetko je dobré, áno

 

V skutočnosti veľa mainstreamových programov, pokiaľ nie všetky, budú fungovať. V akom rozsahu a ako dlho, sa však líši. Pokiaľ je program vnútorne konzistentný, nasleduje niekoľko základných výživových zásad a pokiaľ sa ho bez váhania a bez miešania s princípmi náhodne vzatými z iných programov držíte, budete mať výsledky. Je to tak jednoduché a tak ťažké (ako vidíte, úspech záleží viac na psychológii než na biochémii).

 

Ale pokiaľ ste ako väčšina ľudí, najskôr si prejdite najčastejšie diskutované diéty, pred tým než sa rozhodnete, ktorú nasledovať. V tomto hodnotení budete zmätený, stratený a potom urobíte obvyklé: vrátite sa späť ku svojim starým, neúčinným zvyklostiam.

Namiesto rozboru toho spoločného pre všetky úspešné plány, teda obyčajné zásady, ktoré spôsobujú pozitívnu, dlhodobú zmenu, ste odhodený z cesty smradom zaparenej hromady detailov.

 

Atkinsonova diéta bude fungovať na všetkých pacientov pod priamym dohľadom Atkinsonovho týmu- pokiaľ ju budú pacienti dodržovať. Zónová diéta bude fungovať na všetkých pacientov pod priamym dohľadom Sears týmu- pokiaľ ju budú dodržovať. Protkinová diéta funguje na všetkých pacientov Pritkinovho týmu- pokiaľ ju dodržujú.

 

Áno, všetky tri programy sú odlišné. Ako teda môžu spôsobiť zdravotné a telesné pokroky? Buď každý tým nejako magicky pritiahne určitú podskupinu pacientov, ktorá je najvhodnejšia k ich programu (o čom pochybujem) alebo tieto systémy majú určité základné princípy, ktoré sú dôležitejšie než pomer bielkovým k sacharidom a tukom.

 

7 pravidiel správnej výživy

 

Tu je to čo zaberá. Tieto princípy nazývam „7 pravidiel správnej výživy“.

Nie sú to najnovšie metódy z najnovších ostrých plánov. Sú to skôr jednoduché, časom overené, žiadne nezmyselné návyky, ktoré si musíte osvojiť keď navrhujete dobrý jedálniček.

 

1. Jedzte každé 2-3 hodiny, je jedno čo. Mali by ste jesť 5-8 jedál denne.

2. Jedzte kompletné (obsahujúce všetky aminokyseliny), čisté bielkoviny v každom jedle.

3. Jedzte ku každému jedlu ovocie alebo zeleninu.

4. Uistite sa, že prísun sacharidov prichádza z ovocia a zeleniny. Výnimka: Tréningové a potréningové nápoje a jedlá.

5. Uistite sa, že 25-35 percent Vášho energetického príjmu pochádza z tukov, spolu s tým, že je rozdelený rovnomerne medzi saturované (príklad živočíšny tuk), monosaturované (príklad olivový olej) a polynenasýtené (príklad lanový, lososový olej) tuky.

6. Pite iba nekalorické nápoje, najlepšou voľbou je voda a zelený čaj

7. Jedzte hlavne plnohodnotné jedlá (okrem nápojov pred a po tréningu)

 

Takže čo kalórie, alebo pomer živín, alebo akékoľvek čísla alebo iné veci, ktoré som spomenul v iných článkoch? Krátka odpoveď bude, že pokiaľ nedodržujete vyššie zmienené zásady, a tým myslím v 90 percentách dodržovanie času (čo znamená, že nie viac ako 4 jedlá z priemerných 42 jedál za týždeň porušujú tieto pravidlá), všetko ostatné je vcelku zbytočné.

 

 

Okrem toho, veľa ľudí môže dosiahnuť zdravie a telesnej kompozície, po ktorej túži, pokiaľ dodržujú iba týchto sedem pravidiel.

 

Pokiaľ ste dosiahli méty 90 percent, budete možno potrebovať trochu viac individualizácie okrem týchto sedem pravidiel. Ak je to tak, prechádzajte túto sieť. Mnoho z týchto malých trikov môžete nájsť v množstve článkov tu publikovaných. Ale než začnete hľadať, pred tým ako sa budete domnievať, že ste pripravený na individualizáciu, uistite sa, že ste naozaj ovládli týchto sedem pravidiel.

 

Samozrejme, pokiaľ potrebujete kompletného sprievodcu, aby ste mohli konať podľa seba, silno Vám odporúčam vziať si výtlačok Precision Nutrition, kde Vám v detaile ukážem, čo presne robiť.

 

 

Autor: Dr. John Berardi, Ph. D.

Zdroj: https://www.johnberardi.com/articles/nutrition/7habits.htm

facebook instagram google+ youtube