Copyright 2019 - POWER-SPORT.sk

Zbav sa cukru

Moja vlastná skúsenosť spojená s výskumom ktorý som zameral na nežiadúce účinky cukru na ľudský organizmus, so všetkým čo som si o tejto problematike za posledných pár rokov prečítal, ma presvedčili aby som jeho konzumáciu neodporúčal nikomu a nikdy.

Ja totiž naozaj verím tomu, že jeho konzumácia pre ľudí nie je vhodná. Samozrejme, mám na mysli ľudí ktorých zaujíma ich zdravie a maximálne výkony.

Jedna čajová lyžička cukru zníži odozvu - účinnosť imunitného systému o 4 hodiny.

Otras! Akúkoľvek fyzickú indispozíciu na akú si dokážete spomenúť cukor dokáže hravo zhoršiť.

Trpíš niečím z nasledujúceho zoznamu?

  • prechladnutie
  • bolesti kĺbov
  • zlyhanie nadobličiek
  • ADD
  • rakovina
  • ochorenie obličiek alebo pečene
  • osteoporóza
  • chronická únava
  • pleseň alebo parazity (trpí nimi viac ako 90 percent našej populácie)

Cukor zhoršuje regeneráciu a tým aj tvoje trápenie a je úplne jedno čím sa trápiš. Doslova každý orgán v ľudskom tele je cukrom negatívne ovplyvňovaný.

Viem že niektorí ľudia si myslia že cukor je prírodný, ale nie je to pravda. Pred 400 rokmi cukor ako taký totiž neexistoval. Nič také ľuďom k dispozícii nebolo. Jedli iba zdravé, nutrične bohaté jedlá, ktoré získavali zo zeme naturálne. Jediná vec, respektíve chuť ktorá sa cukru priblížila, bol pravý surový med (ktorý sa ale nepribližuje ničomu z toho čo dnes kúpime v supermarkete).

Pred 100 rokmi bola priemerná ročná spotreba cukru na jednu dospelú osobu necelé 2 kilá. Dnes je to v priemere cez 68kg. Pri ľuďoch ktorí však radi maškrtia, je táto spotreba v priemere až neuveriteľných 134kg z rok!

Potom sa niet čo čudovať že sú ľudia obézni a chorí.

Po tomto všetkom nemôžem naďalej s dobrým svedomím odporúčať konzumáciu cukru. Je to príliš nebezpečné a spôsobuje to príliš veľa zdravotných problémov.

To znamená, že v žiadnom nápoji pred, počas a po tréningu by nemal byť žiadny druh cukru ako je dextróza, waxy maiza, maltodextrin atď. Ľudia si môžu myslieť a dohadovať sa že to nie je to isté ako cukor rafinovaný, ale akonáhle sa dostane do tela, tak jeho nedobrý vplyv pôsobiaci na zdravie bude rovnaký.

Stále môžeš mať vysoko kvalitný organický whey protein z trávou kŕmených kráv, alebo hnedej ryže. Rozhodne vynechaj cukor. Ak potrebuješ nabrať hmotnosť s pomocou sacharidov v proteínovom nápoji, hoď do neho roztlačený sladký zemiak, alebo ovsené vločky.

Asi pred rokom som väčšine svojich klientov vysadil cukor. Taktiež to odporúčam väčšine členov Renegate Inner Cicle.

Snažíme sa robiť to isté čo robili všetci od Arthura Saxona cez Vinca Girondu po Arnolda. Po tréningu jednoducho jeme sacharidy nachádzajúce sa napríklad v ryži a zemiakoch. Je to oveľa zdravšia a lepšia možnosť ako vyslopať veľký pohár spracovaného cukru.

Zjesť by si mohol niečo ako sushi alebo kura so sladkými zemiakmi. Jasné, biela ryža v sushi je technicky „rýchlejší“ sacharid, ale nemyslím že to ku koncu bude veľký rozdiel. Pokiaľ doplníš zásoby glykogénu medzi skončením posledného tréningu a štartom ďalšieho, budeš úplne v poriadku. Všetok šialený rozruch okolo rýchlych sacharidov je divoko prehnaný.

Po pravde, z toho čo sme sa naučili o tele, predtréningové sacharidy sa nedostanú do krvného obehu ďalších pár hodín. Celé je to teda kontraproduktívne a bezvýznamné. Je to iba marketingový ošiaľ, ktorý má lepšie predávať tréningové nápoje.

Klienti ktorých trénujem, chodia na tréning s minimom, alebo žiadnymi sacharidmi. Tie následne skonzumujú neskôr po tréningu a počas dňa. Vo výkonnosti je pritom rozdiel nulový. Pridaným benefitom je zvýšenie sekrécie GH (rastového hormónu) a zlepšené spaľovanie tuku.

Jediná situácia kedy odporúčam jednoduché cukry, je výnimočný prípad až bolestne vychrtlých chlapov, ktorí jednoducho potrebujú viac jednoducho skonzumovateľných kalórií. Na pár mesiacov ich nechávam robiť si potréningový nápoj s pridaním Švédskeho ovseného škrobu, až pokiaľ na seba nenabalia prvých 5 – 10kg. Následne, o hodinu neskôr, prejdú na jedlo s ryžou alebo zemiakmi. Vychrtlo – obtlstlý chlap (ako pravý hardgainer) ale nedostáva rovnakú starostlivosť. Je to preto, že cukor by ho urobil ešte obéznejším. Vôbec pri tom nezáleží, aj keby to bolo po tréningu. Cukor je cukor.

 

 

Rafinovaný Cukor
Rafinovaný cukor , Zdroj: wikipedia.com

 

 

Ako uspokojiť sladkú potrebu

Rád si doprajem sladké, klamal by som keby som tvrdil že nie. Musím ale nájsť spôsob, ako túto túžbu ukojiť. To je dôvod prečo sú u mňa obľúbené organické Garnett sladké zemiaky. Keď ich však budeš nakupovať, ber tie najčervenejšie aké dokážeš nájsť. Čím červenejšie, tým lepšie. Ak sú príliš žlté, budú chutiť ako mrkva.

Zabaľ ich pevne do alobalu a peč v rúre asi 90 – 120 minút. Keď budú hotové, mali by byť ako detská výživa a chutiť ako koláč zo sladkých zemiakov. Lyžicou vyber vnútro a zmiešaj so škoricou. Je to ako dezert.

Ak by si chcel naozaj niečo šialené, rozpuč ich, daj do misky a do mrazničky. Následne ich zmiešaj so surovou šľahačkou, aby to bolo ešte viac ako dezert.

Organický surový med je naozaj jediná zdravá alternatíva cukru. Podporuje prebiotické, imunitné a zdraviu prospešné kvality. Variť sa s ním nedá, pod teplotou je totiž nestabilný. S jeho pomocou však dokážeš urobiť vynikajúce surové dezerty. Niečo jednoduché ako napríklad zmiešať surový med, surovú šľahačku a kakaový prášok z čoho vznikne neskutočná čokoládová pena.

Organický javorový sirup je na občasné použitie pri dezerte alebo lievancoch tiež v poriadku . O agáve sa to však tvrdiť nedá.

 

Skutočnosť

Je mi jasné, že nie každý kto si prečíta tento článok okamžite zavrhne cukor a už sa ho nikdy nedotkne. Každý z nás sa raz za čas pošmykne, či už počas dovolenky, či na nejakej párty. Je však dôležité prehodnotiť jeho vplyv na náš organizmus a vyškrtnúť ho z bežnej každodennej konzumácie. Nechaj si to na špeciálne okamžiky, keď si dáš kúsok tekvicového alebo čokoládového koláča. To dáva oveľa viac zmyslu. V ideálnom prípade by si to nikdy nechcel spraviť, ale chcieť to, by už bolo asi priveľa. Ja sám za seba však viem, že jeho chuť doživotne nezavrhnem a občas si ho dám, ale vážne len občas.

Pamätaj ale, že konzumácia cukru nie je ani z ďaleka zdravá a niektorý pokrokovo mysliaci lekári ho dokonca označili pre ľudské telo ako jed.

Na chvíľu sa nad tým zamysli a medzičasom choď a vyhoď pixlu s dextrózou.

 

 

Autor: Jason Ferruggia

Zdoj: https://jasonferruggia.com/cut-the-sugar/

facebook instagram google+ youtube